De eerste Maya tempels - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu De eerste Maya tempels - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu

De eerste Maya tempels

Door: Ruben & Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther & Ruben

31 Oktober 2012 | Mexico, Mérida

(maandag 29 oktober)

Het is zover vandaag we gaan de eerste Maya ruines zien. We volgen de goede adviezen van Mexico- online op en gaan vroeg heen. De site opent om acht uur en wij zijn om half negen binnen. Het valt meteen op hoe rustig het is. Gister zagen we nog bussen en hordes met mensen bij de hoofdingang (hier stopte onze bus). Nu is er slechts een handje vol mensen. Heerlijk een balspeelveld voor jezelf en de grote tempel met enkel een paar werklui in beeld. Het valt op dat het snel drukker wordt, marktluit zetten hun kraampjes op en ook de temperatuur neemt langzaam maar gestaag toe. We zijn echt super blij dat we de moeite hebben genomen om zo vroeg te gaan.
Het valt ons op dat je nergens op of in mag. De tempel is afgesloten na een dodelijke val. Na een anderhalf uur volop genieten zijn er veel marktlui klaar met het opzetten van hun spulletjes en beginnen ze te jengelen dat je moet komen kijken. Voor ons een teken om snel de laatste dingen te bekijken en er weer vandoor te gaan. Maar wat was het mooi! We hebben gehoord dat dit de bekendste maar niet de mooiste site is, dat beloofd wat.

Terug in het hotel zwemmen we nog even om af te koelen. Daarna is het uitchecken en nog even wachten tot de taxi komt. We vinden dit hotel mooi en rustig maar de luxe manier van doen, al die obers die direct aan je tafeltje staan, het wel of niet tippen en gewoon het gehele gevoel dat het ons geeft maakt ons duidelijk dat we liever een eenvoudig hotel hebben. Doe maar gewoon is ons motto.

De taxi brengt ons naar de overvolle hoofdingang waar de busplaats is. Meteen worden we teleurgesteld, de 1e klas bus is gecanceld. Shit zeg. We boeken snel om want er vertrekt op dat moment een 2e klas bus die nog even op ons wacht. Gelukkig, maar wat een stinkbus zeg. Wat opvalt aan deze rit is dat hij door 2e klas plaatsen gaat. Hier is de armoede goed zichtbaar. We zijn blij als we aankomen in Mérida. In het hotel douchen we meteen het vieze gevoel van de bus af.

Mérida de hoofdstad van Yucatan,

Mérida is een drukke stad (één miljoen inwoners) zo staat het in de beschrijving. Wat er niet staat is dat deze drukte voornamelijk door verkeer wordt veroorzaakt. Auto’s en bussen razen hier door alle straten en de stoepen zijn smal. De stad is opgebouwd naar Amerikaansmodel, een raster van straten met huizenblokken er tussen. Op alle wegen mag verkeer rijden en op de een of andere manier moeten al die auto’s door het centrum. Autovrije zone is ze onbekend. Ze rijden er hard als ze kunnen maar voor elk kruispunt is het weer remmen en hard optrekken. Gevolg is dat de stad stinkt, bah!

Gelukkig hebben we een eenvoudig maar goed hotel, ziet er netjes uit en ze hebben goede wifi. De eerste avond gaan we opzoek naar een restaurant. Onderweg kijken we even bij de bezigheden in de universiteit, een aardige meneer legt ons uit dat er een feest georganiseerd wordt dat de volgende dag plaats vind. Hij legt ons wat over de stad uit en wijst ons een plek waar we echte Maya spullen kunnen kopen. We gaan even kijken want we willen een hangmat en Mérida is de hoofdstad van de hangmaten in Mexico en misschien wel de wereld. We kopen een hangmat die er ontegenzeggelijk goed uit ziet, sisal is het materiaal en duidelijk dicht geweven. Alleen hebben we het gevoel dat we keihard zijn afgezet. Het mannetje van de winkel wijst ons nog wel even een restaurantje met echt Maya eten. Echt lekker is het niet maar we hebben het geprobeerd! Met het gevoel van opgelicht te zijn gaan we aan de cocktails in een restaurant/bar met een leuke binnenplaats. Ze gieten aardig wat tequila in de drankjes want na een paar hebben we hem al aardig zitten.

De volgende dag gaan we de stad bekijken, het is heerlijk weer. We raken aan de praat met een Mexicaan, we vragen de prijs van een hangmat. En we zijn verbaasd dat die niet veel scheelt met wat wij betaald hebben. Zijn we dan toch niet afgezet? We vragen het nog een keer als we koffie gaan drinken. En nu blijkt dat we misschien wel iets te veel betaald hebben maar het valt reuze mee. Gelukkig, onze dag is weer goed. We lopen wat rond maar het wordt snel te warm. Op naar het zwembad in het hotel dus. Lekker geplonsd en doorgebakken vertrekken we weer richting de stad. We eten een ijsje bij een ijstentje dat al zo’n 100 jaar bestaat en checken wat bezienswaardigheden zoals de kathedraal op het centrale plein. Na het eten storten we beiden in. Morgen wacht ons een korte busrit naar Campeche.

• 31 Oktober 2012 - 16:06

Lisette:

goed verhaal weer! maar mis een ding: de foto's!

liefs Lisette

• 31 Oktober 2012 - 16:31

Kristel:

Mooi verslag Es! Ben ook benieuwd naar de foto's. XX Kris.

• 31 Oktober 2012 - 16:33

Esther & Ruben Foppen:

We zitten nu weer op een busstation, maar als we op de volgende lokatie weer internet hebben zullen we wat foto's uploaden... Nog even geduld dus...

• 31 Oktober 2012 - 20:55

Ton Leentvaar:

Wij leven met jullie mee. Ook om alvast het reisgevoel te krijgen. Goed geschreven veerslag trouwens. Tot ziens in Mexico. Lieve groeten van ons voor jullie beiden. Ton en sylvia

• 31 Oktober 2012 - 22:48

Carla:

Ik weet dat ik er nooit zal komen.
    Maar zoals jullie het beschrijven zie ik het zo voor me .
    En voel ik de zon op mijn gezicht en over de rest maar niet te spreken ,
    Ga zo door geniet dan doe ik dat ook .xxxxxxxxxxx