Campeche en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu Campeche en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu

Campeche en Palenque

Door: Ruben & Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther & Ruben

02 November 2012 | Mexico, Palenque

Campeche & Palenque,

Bedankt voor jullie reacties! En schroom niet, dit mogen er best een beetje meer zijn ;-).

Als je Campeche binnen rijdt zie je al de kleurige huizen en de brede straten. Na de drukte van Mérida is het een verademing om in dit rustige plaatsje rond te lopen. Wat jammer is dat we niet kunnen zwemmen er is namelijk genoeg zee (Mexicaanse Golf) maar geen strand.
We installeren ons in het hotel dat er goed verzorgd uit ziet en een leuk binnenplaatsje heeft. We lunchen bij een typisch Mexicaans restaurantje, geen toerist te zien. Simpel maar goed eten. We bekijken een van de overgebleven fortificaties, er zijn er nog drie en deze is het dichtst bij. We hebben een leuk uitzicht over zee. Deze forten zijn gebouwd om het stadje tegen piraten te beschermen, waarom er geen enkel kanon richting het water staat zal voor ons altijd een raadsel blijven.
Terug naar het hotel gaan we opzoek naar een pin automaat, want we denken dat het misschien handig is om Dollars op zak te hebben voor we naar Guatemala gaan. Dit viel niet mee, buiten het feit dat het echt super druk was bij alle automaten (1e van de maand, mogelijk salaris gestort?), wil het ons niet lukken Dollars op te nemen, dus nemen extra Peso’s op om deze uiteindelijk bij de grens te kunnen wisselen naar Quetzales.
Het plein bij de kerk is pittoresk, vooral ’s avonds als de kerk mooi verlicht is. Hier drinken we margarita’s, daarna eten we wat en sluiten we de avond af met nog een margarita. Heerlijk, echt een vakantie gevoel.
Het grappige hier bij de restaurantje is dat er een mannetje rondloopt die zo ongeveer iedere vijf minuten de tafel komt schoon vegen, heel apart! Helaas moeten we de volgende dag weer weg.
Die nacht blijkt het eten van Ruben niet zo goed te zijn gevallen. Even flink kotsen en dan is gelukkig alles weer goed.
De volgende morgen ontbijten we nog even in het hotel, wat zeer goed is. De bediening iets minder, maar de eieren worden vers voor je neus bereid. Na het ontbijt nemen we een taxi naar het busstation waar we altijd op tijd zorgen te zijn zodat Ruben goede koffie kan drinken want dat hebben ze daar altijd.

Palenque

Na een busrit van zo’n 5 uur komen we aan in Palenque. Dit drop stelt niet veel voor en is vooral alleen een uitvalsbasis voor de oude Maya stad. We kunnen het lopend af naar ons hotel, het is net als in Chichen Itza weer een wat luxer hotel. Het ziet er goed uit. We zijn moe en zien in het straatje niet echt een eettentje zitten wat aanspreekt, dus besluiten we te eten in het hotel en lekker op tijd het koffertje in te duiken. We worden namelijk de volgende morgen om acht uur opgehaald bij het hotel om de oude Maya stad Palenque onveilig te maken. Hier aangekomen, staan er gelijk 100 mannetjes om je heen die wel je gids willen zijn. Wij besluiten gewoon op eigenhoutje de site te verkennen.
We ontmoeten in de bus een Belgisch stelletje. We raken aan de praat en zijn doen vandaag hetzelfde als wij. Leuk want we komen ze dus regelmatig weer tegen.
Palenque ligt echt in de jungle, een groot deel van de stad is nog bedekt. Het zichtbare deel is indrukwekkend en duidelijk anders dan Chichen Itza maar het is duidelijk Maya. Na een hoop klimmen en klauteren over tempels en steile paadjes gaan we eindelijk richting de watervallen die ook in de tour zitten. De eerste is Misol-Ha. Deze waterval valt van grote hoogte met veel geweld in een klein meertje. Het is een spectaculair gezicht. We moeten ons inhouden om er niet in te springen want de temperatuur is inmiddels flink opgelopen. Helaas is er nu nog even geen tijd voor want we gaan verder naar de tweede waterval Aqua-Azul. Hier mogen we dan eindelijk zwemmen.
Ruben neemt een duik terwijl Esther nog even toekijkt. Maar het valt vies tegen! Letterlijk want je staat in een dikke laag modder en langs de kant is het alleen gras met beestjes. Ruben besluit er al snel weer uit te gaan en Esther besluit dat het dus de moeite niet is.
We lopen verder naar het mooiste deel. Een enorme hoeveelheid water baant zich hier met geweld een weg tussen en over rotsen. En wat we bijna vergeten te vermelden is dat het water blauw is! De naam verraad het al Azul betekend blauw. Het wordt waarschijnlijk door mineralen in het water veroorzaakt.
We wandelen bijna een kilometer omhoog langs de watervallen en stroomversnellingen. Op een enkele rustige plaats zwemmen mensen. Weer is deze toeristische plek omgetoverd in een markt. Langs de hele weg die we lopen zijn er kraampjes en barretjes.
Op de weg terug is er voor ons een hoop onduidelijkheid. Buschauffeurs hebben een eigen programma en dat delen ze niet met de passagiers. We moeten plotseling uitstappen en worden in een ander busje gezet. Het is inmiddels al een tijdje donker en voor ons gevoel wordt er erg hard gereden over de smalle weggetjes door de bergen. Uiteindelijk bereiken we uitgeput van deze lange dag het hotel. We eten er snel wat en pakken de tassen in want de volgende dag is het om vijf op en om zes uur vertrek richting Yaxchilan & Bonampak.

(Het uploaden van foto's gaat nog even niet lukken, omdat er geen plek meer is om te plaatsen. Dus er moet eerst flink verwijdert worden uit eerdere verslagen. Wie toch af en toe een fotootje wilt bekijken moet even naar facebook.)

• 06 November 2012 - 07:34

10:

Mooi verhaal. Jullie zien weer heel veel!
    Geniet ervan!

• 06 November 2012 - 10:19

Ton:

Leuk, spannend. Gan wij ook beleven, denk ik. Wij zijn in gedachten bij jullie.

• 06 November 2012 - 11:50

Sylvia:

Ha lieve kinders,
    Wat fijn dat jullie zo heerlijk genieten.
    Jammer van de kotsparij, maar dat is ook de snelste manier om die troep uit je lichaam te krijgen, anders zou je maar écht ziek worden.
    Onze koffers staan gepakt en morgen gaan we ook die kant op.
    Liefs Sylvia

• 06 November 2012 - 17:31

Frank:

Hallo vakantiegangers. Leuke uitgebreide verslagen. Altijd maar weer dat eten. Hier zijn de lollies al op Esther dus dat zal je ook wel tegenvallen.
    Fijne reis nog verder. Groet Frank

• 07 November 2012 - 20:54

Carla :

Weer een leuk verslag . zo maak je wel van alles mee.
    Ruben kotsen en jij met je voet, en jij ons wakker hebt gemaakt.
    maar laten we hopen dat het hier bij blijft en jullie
    nog fijne dagen mogen beleven.
    ps je moet je kuur wel afmaken hoor .
    Liefs Renger Carla