Yaxchilan & Bonampak + grens met Guatemala, - Reisverslag uit Corazal, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu Yaxchilan & Bonampak + grens met Guatemala, - Reisverslag uit Corazal, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu

Yaxchilan & Bonampak + grens met Guatemala,

Door: Esther & Ruben

Blijf op de hoogte en volg Esther & Ruben

04 November 2012 | Mexico, Corazal

Onderweg van Palenque naar Yaxchilan ontbijten we langs de weg. Het ontbijt is iets wat wij echt niet kennen op deze manier. Het is een riante hut met een keuken en een stel tafels. Er stoppen een stel minivans en dan is het buffet geopend. Er ligt rijst met bonen, gebakken banaan, roerei in verschillende smaken, tortilla’s, zoet brood, fruit, koffie, thee verse jus… van alles!
Na dit riante ontbijt gaan we verder, de jungle in! We arriveren in Corozal vanwaar we met een bootje over de rivier in een half uur in Yaxchilan aankomen.
De tocht er heen is al een beleving, we varen over de rivier die tevens de grens in met Guatemala, midden door het regenwoud. Aangekomen lopen we eerst een klein stukje met de gids mee maar aangezien alles in het Spaans is besluiten we de groep in de gaten te houden maar er zelf op uit te gaan. Het valt overigens op dat er inmiddels geen enkele westerling, niet Spaans sprekend te bekennen is behalve de gids die 2 ½ woord Engels spreekt. Het is weer een indrukwekkende site overgroeid met jungle,
Aan het eind presteren we het toch om de groep uit het oog te verliezen. Wij lopen via een pad in de jungle omdat Ruben van de gids gehoord heeft dat hij dit pad zal nemen. Algauw blijkt de groep die weg toch niet te kiezen. We zijn dus even op ons zelf midden in de jungle, het is spannend maar op den duur toch niet zo prettig. Esther ziet namelijk een slang(etje) dus snel lopen we door en als we bij het start/eindpunt komen is de groep er al. Gelukkig pas een paar minuten. We gaan terug en gebruiken net als het ontbijt met een paar groepen de lunch. Opvallend dat vega voedsel hier altijd netjes geregeld wordt.
We gaan door naar Bonampak. Dit is een kleine site die gekenmerkt wordt door de Maya tekeningen die echt heel goed geconserveerd zijn. Als je er vanuit gaat dat deze kleuren uit boomsap en bloemen e.d. komt is het een wonder dat ze er nog zijn. Echt heel mooi.
Na dit bezoek worden we samen met een Mexicaans stel afgezet in Lancanja Chansayab, een dorp van Maya indianen, de Lacandon genaamd. Hier gaan we overnachten.
Bij aankomst blijkt er nu echt niemand te zijn die enig woord Engels spreekt. Zelfs Spaans is al moeilijk want en met een zwaar Maya dialect. Dit wordt dus gebaren taal. Maar we redden het. Tot we de volgende morgen weg gebracht worden naar de plek waar de touroperator ons moet ophalen. Ze komen niet. Na lang wachten gaan we Solanatours bellen (de Mexicaanse organisatie die alles voor Mexico online regelt). Geen bereik dus via een pay phone. Ze nemen niet op.
Na wat onderhandelen brengt een Maya indiaan ons weg naar Corozal, vanwaar we gister ook met de boot vertrokken. Hier spreekt een enkeling wel Engels en hebben we bereik! Goeie zet dus.
We bellen Solanatoers. We geven ze door aan het mannetje van de boten en ze onderhandeld een prijs om ons over te zetten naar Guatamala. Wij schieten voor maar ze verzekerd ons dat we alles terug krijgen. Alleen denken we dat de aansluiting in Guatamala nu wel lang vertrokken moet zijn. We gaan toch.
Na een korte tocht over de rivier die ondanks de situatie toch weer mooi is arriveren we in Guatemala. Het mannetje van de boot zal tickets voor de publicbus regelen. Maar wat schetst onze verbazing, de aansluiting van San Juan travel is er nog!! Wat een geluk! Hij is gebleven om voedbal te kijken! Het is inmiddels één uur en we zouden half elf vertrekken. Wat een geluk dat zijn team moet spelen! Hij kijkt nog een half uurtje de wedstrijd en dan gaan we toch echt. Wat een Mazzel.
De gangster die onze buschauffeur is is eigenlijk een beste kerel en navigeert ons over de onverharde weg. We hotsen en botsen tot we na twee uur eindelijk asfalt bereiken. Het landschap is mooi en we genieten wel een beetje maar wat zijn we moe! We hebben inmiddels beide last van diaree en de stress heeft ook zijn tol geëist. We zijn blij als we eindelijk in Flores aankomen en kunnen inchecken in het geriefelijke hotel Casa Azul.
Die avond regent het, tussen de buien door zoeken we een restaurant, en we vinden er al snel een, en wat voor een! Dit restaurant heeft vegetarisch eten op de kaart. We bestellen ieder een veggie burger. Ruben roept hem uit tot de lekkerste veggie burger die hij ooit gegeten heeft (en die vind je dan in Guatemala). Helaas is hij binnen 20 minuten al verteerd en keren we met hevige kramp weer terug naar het hotel. Snel naar bed want we worden om zeven uur opgepikt om Tikal te bezichtigen.

• 09 November 2012 - 13:39

Renger:

Lieve twee,

Aan de datum te zien, ben je toch wel weer enigszins opgeknapt, Esther. Zo te lezen , beleef je wel het een en ander, spannend hoor. Ik, en zeker je moeder, zijn blij, dat we niet in jullie schoenen staan.
    Maak het niet te spannend, het zijn en blijven toch wel wat 'vreemde' landen. Geniet van dit avontuur en alvast een mooi feest toegewenst voor morgen! Groetjes van je Carla en Renger.

• 09 November 2012 - 23:17

Esther & Ruben Foppen:

Ruben heeft dit verslag geplaatst, en dus de datum vergeten aan te passen.. Dit is nog een oud verslag.. Later plaatsen we nog een volgens verslag, maar dat is ook al ouder. We proberen zo snel mogelijk bij te zijn met de verslagen.. We zijn nu in tulum..