Veilig aangekomen - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen

Door: Ruben en Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther & Ruben

29 Oktober 2012 | Mexico, Chichén-Itzá

Vrijdag morgen was het dan eindelijk zover, Matthijs pikte ons om 4 uur op en bracht ons naar Schiphol, eenmaal aangekomen in vertrekhal 3, kwamen we er al snel achter dat onze vlucht flinke vertraging zou hebben.
Er zit niks anders op dan wachten tot de balie open gaat, onze spullen te droppen en de douane door, zodat we daar nu het nog rustig is een plekje kunnen bemachtigen om wat uurtjes door te brengen.
De vertraging blijkt te komen door een orkaan die die nacht over Cuba is geraasd en meerdere levens heeft geëist. Wij zouden namelijk een tussenlanding maken op Cuba. Een uurtje over 4 later dan de geplande vliegtijd mogen we dan eindelijk aan boord. We blijken nu rechtstreeks naar Cancun te vliegen, wat uiteindelijk dus weer een hoop verloren tijd goed maakt.

Eenmaal aangekomen in Cancun, laten we wat stempeltjes zetten in ons paspoort en halen we de bagage op. Buiten staat ons een vriendelijke chauffeur te wachten die ons naar het eerste hotel in Playa del Carmen brengt. We komen in het begin van de avond aan terwijl het net donker is. We verblijven in een klein hotel met prima kamers en aardige mensen. We gaan snel wat eten (overigens heel lekker) want we vallen bijna om van de honger en willen daarna niks anders dan slapen. Gelukkig wacht ons een relax dag om bij te trekken van de reis.

De volgende ochtend zijn we redelijk bijtijds weer op. Er wacht ons immers een avontuur. Onderweg naar ons ontbijt dat in een nabijgelegen hotel is zien we al het strand met een zeer uitnodigende zee. Na het ontbijt pinnen we geld en gaan wat drinken. Esther drinkt een heerlijk sapje en Ruben besteld een grote cappuccino, maar dan krijg je dus ook een grote. Een bierpul van ½ liter vol wel te verstaan! Dat maakt duidelijk hoe Amerikaans alles hier eigenlijk is. Na dit grote maar lekkere bakkie is het op naar het strand. Heerlijk en nog eens heerlijk. Zowel de temperatuur in als buiten het water is zeer aangenaam. Genieten dus!

Het strand is heerlijk. Lekker zonnen en mensen kijken. Er loopt hier veelsoortig volk dat zorgt voor het nodige vermaak al hebben die mensen dat zelf niet door. Na lekker in zee te hebben gedobberd en alvast aan de eerste zonnestraaltjes gewend te zijn, gaan we terug naar het hotelletje. Toch nog een snelle duik in het zwembad bij het hotel. Die moesten we natuurlijk even testen. Zo’n relax dag is echt relax. We genieten op ons verandaatje van een drankje waarna Ruben in slaap valt. Hij is haast niet wakker te krijgen voor de afspraak die we hebben met de contactpersoon van de reisorganisatie. We krijgen een goede uitleg van wat ons te wachten staat van een aardige mevrouw. We zijn het er over eens dat ze een leuke baan moet hebben. Hierna is het alweer tijd om wat te eten. We zoeken een vegetarisch restaurant uit dat beschreven staat in de papieren van de reisorganisatie, 100% Natural. Het voldoet aan de verwachtingen, erg lekker en gezond eten. Het is het einde van een relaxte dag.

Vandaag zijn we vroeg opgestaan, vroeger dan gepland, maar omdat we gisteravond uitgeteld waren en vroeg op bed lagen, hadden we ons portie slaap voor de nacht wel gehad. We pakken de spullen in en gaan met onze bagage op weg naar het hotelletje waar we kunnen ontbijten. Hier zijn we wat vroeg en alles moet nog worden opgemaakt/klaargezet. We zijn hier zo vroeg omdat we om 8 uur de bus moeten hebben en we op tijd aanwezig moeten zijn. Het ontbijt is heerlijk (quesadillas met kaas en guacamole) maar werken het snel naar binnen zodat we naar het busstation kunnen. Nog even geduld en we kunnen instappen. We geven de bagage af en krijgen geen bonnetje, terwijl er in onze papieren staat dat je daar goed op moet letten. Helaas spreken we geen woord Spaans en nemen we dan uiteindelijk toch zonder bonnetje plaats op onze vooraf gereserveerde stoelen op de eerste rij.
We maken onderweg wat tussenstops o.a. in Tulum. En na een rit van 3,5 uur komen we aan in Chichen Itza. Dit is de bekendste Mayastad. Welke we morgenochtend op ons gemak zullen bekijken.
We nemen een taxi die ons voor het hotel afzet. Het is een Hacienda; een wat luxer hotel. We krijgen een welkoms drankje, iets van spinazie gemengd met ananas. Heel apart, maar zeker niet vies. We mogen nog even op het terras plaats nemen om van de cocktail te genieten, voor we onze kamer kunnen betrekken. Ondertussen worden onze tassen netjes op een karretje geladen en naar de kamer gereden
We krijgen ipv de standaard kamer een upgrade naar “de honeymoon” suite (Nee Frank we gaan niet trouwen!!). Het ziet er goed en netjes uit, maar ik heb mijn twijfels of het niet gewoon een luxe kamer is.
Buiten hangt een hangmat die we gelijk uitproberen. We gaan nog even richting het “wi-fi gebeid” om het thuisfront via skype op de hoogte te brengen van onze goede aankomst. En daarna lekker lunchen! En raad eens wat? Ja weer quesadillas met guacamole. We smikkelen er weer lekker van. Daarna voor de regen uit naar de kamer. En dan bast het los. Kort en heel erg hevig. Als je het nooit hebt meegemaakt dan snap je het niet maar dit is dus een tropische wolkbreuk… heftig!

• 29 Oktober 2012 - 08:51

Lisette:

Hee lieverds,

Klinkt als een heel goed begin van jullie vakantie. Geniet lekker van al het moois wat de aankomende weken op jullie pad komt.

liefs, Lisette

• 29 Oktober 2012 - 12:29

Sylvia:

Hoi,
    Wat leuk om dit uitgebreid te lezen, en dan te bedenken dat we er volgende week ook naar toe gaan.
    New York is nu in rep en roer vanwege die Orkaan. Die jullie zijn misgelopen,Goddank.
    Wij hebben de planten afgedekt want het gaat vriezen.(klein verschilletje dus.
    Groetjes van Sylvia

• 29 Oktober 2012 - 19:20

Matthijs & Yvette:

Hola!!!

Sjezus! Dat klinkt goed zeg!! Zo'n duik in de zee is erg aantrekkelijk. Hebben ze alleen quesadillas met guacamole voor ontbijt en lunch? ;-) Een broodje pindakaas ofzo?

Veel plezier en tot over een week (ongeveer)!!!

Groetjes, Yvette & Matthijs

• 29 Oktober 2012 - 19:24

Matthijs & Yvette:

Oja! Een bonnetje of ticket is een 'billete'... :-) Check de 100% Spaans app.
    Adios!!!

• 29 Oktober 2012 - 20:10

Esther & Ruben Foppen:

Ze hebben ook nog wel wat anders hoor ;-)... Maar het is gewoon zo lekker!!
    We zien jullie binnenkort!!!
    Ik zal de app wat meer gaan gebruiken ;-)...

Adios!!

• 29 Oktober 2012 - 21:45

Renger:

Lieve Allebei,

Leuk je alweer even gesproken te hebben, na een goede reis! Hier alles goed, wel wennen met Saartje.
    Geniet er van en eet niet teveel quesadilas guacamole, daar krijg je een raar kleurtje van. Veel plezier!

Renger & Carla

• 01 November 2012 - 08:11

Janneke :

Goed begin van jullie avontuur! Lekker eten, heerlijke zee, goed weertje en maar chillen met die billen! Jummie!! Wat wil je nog meer...