Terug op Kandahar! - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu Terug op Kandahar! - Reisverslag uit Kandahar, Afghanistan van Esther & Ruben Foppen - WaarBenJij.nu

Terug op Kandahar!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther & Ruben

11 Maart 2010 | Afghanistan, Kandahar

De reis loopt voorspoedig, ik zit inmiddels op het terras op KAF (Kandahar). Het is bewolkt maar daardoor niet minder warm. Het zonnetje prikt toch wel aardig in mijn nek. Eigenlijk best wel lekker, dat word echt wennen als we over een weekje of wat weer terug zijn in Nederland.

De Dash (dat vliegtuigje) vloog vanmorgen op tijd, dus hiermee hebben we eindelijk eens geen tegenslag gehad. Aangekomen op het kamp konden we tijdelijk onze spullen in een container kwijt, zodat we zonder zorgen konden gaan lunchen. Terug hebben we ons gemeld zoals dat netjes hoort. En ons aangemeld voor een slaapplek. Op dit kamp is het wel gescheiden en heb nu dan ook een kamer voor mezelf, nou ja voor tijdelijk dan. En kunnen nog 3 meiden bij en dat zal binnen niet al te lange tijd ook gebeuren. De mannen liggen 2 deuren verder.

Zoals ik al in een eerder verslagje had geschreven ben ik blij dat ik de medaille niet hier uitgereikt ga krijgen. Nou bij aankomst hier, wilde mijn collega’s dit dus echt achter mijn rug om wel regelen. Nou ik dacht het niet, dus heb dat zojuist weer ongedaan gemaakt. Ze willen dit natuurlijk alleen maar om mij af te zien gaan tussen de wel “echte” militairen. Ik ben gemilitariseerd burger, dus ben niet echt in voor zo iets (Als ik militair was geweest, was dit anders). Dit heb ik vooraf dacht ik wel duidelijk aangegeven. Ik (waarschijnlijk als vrouw) heb duidelijk een andere kijk op bepaalde dingen. En kom hier omdat ik dit mee wilde maken en voor de werkzaamheden, niet speciaal voor een medaille.

Het is nu wachten tot onze kist(en) met spullen binnenkomen zodat we aan het werk kunnen.
Als alles mee zit komt er vanmiddag tenminste 1 kist met testapparatuur deze kant op en de rest volgt nog. Zo kunnen we in elk geval een start maken. (De kist is inmiddels terecht en kunnen morgen beginnen).

Ff terug in de tijd.

Ik moet natuurlijk ook nog vertellen hoe het is geweest, de “verrassing” (die ik eigenlijk al verklapt heb), met de Mariniers.
Ik heb mogen schieten met de Pantzer faust. Dit is een SRAT (Short Range Anti Tank), een afvuureenheid met kijker waarop je een raket monteert. Als eerste mocht er een jongen schieten die opgeleid SRAT schutter was, deze schoot voor het eerst in het echt :-S, ja dat kan blijkbaar. Ik schrok toch wel van de klap en dacht dan ook bij mezelf: Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen, maar ja toch doen. Heb er immers zelf voor gezorgd dat we dit konden doen. Als laatste mocht ik het proberen. Hij weigerde, ik kreeg de hendel naar de ‘FIRE’ stand al niet ingeschakeld, met hulp van de instructeur lukte dit uiteindelijk, maar toen ik de trekker overhaalde gebeurde er niks. Je moet harder trekken werd er gezegd, nou niet dus. Hij werkte niet. Opnieuw de kijker op de raket geklikt en nog eens de veiligheid procedures uitgevoerd. En jawel ik kreeg hem zelf al naar de ‘Fire’ stand. Toen nog de trekker. Heb je je doel in beeld?, hoor ik naast me. “ja, zo af en toe” (bibber bibber), reageerde ik. En toen die trekker. TJEEEEE wat een klap, maar toch ook wel stoer hoor. EN ik mag toch vertellen dat ik die dag de enige ben geweest met een TREFFER!!! Tja dan misschien een meisje, maar wel een meisje die kan schieten :-P!!! Nananananananana!!!! Hihi.

  • 11 Maart 2010 - 13:36

    Lisette:

    Hee Es,

    Nu op Kandahar, dan gaat t toch opeens snel, een paar dagen terug schreef je nog dat je nog wel een week op deh rawod zou zitten. Gelukkig maar.

    Wat stoer dat je met een anti tank raket mocht schieten. En nog stoerder dat je als enige raak schoot! Ik ben heel trots op je. Heb je er ook foto's van?
    Ik las in de reacties op een vorig bericht dat iemand je miss optronica wil maken, niet zo trots...
    Nou ja alleen als je foto met raketwerper dan op de kalender komt. ;)

    Hier alles goed, je krijgt de groeten van Peter en de vissen,

    Liefs Lisette

  • 11 Maart 2010 - 19:23

    Tineke:

    Ik ben trots op je! ;-)

  • 11 Maart 2010 - 19:41

    Pap&Mam:

    Ha mop
    We genieten al van deze verslagen ,maar verheugen ons nu wel als je straks thuis komt met je verhalen en de foto`s.En Esther ook wij zijn trots op je .xxxxxxxxxxxxxx

  • 12 Maart 2010 - 15:40

    Clemens:

    Als het mag wil ik even reageren.
    Wat die (...)medaille betreft heb je helemaal gelijk.

    Ik heb Rick van de week nog even vermeld dat jij hebt geschoten met de SRAT.
    hij is "behoorlijk jaloers", maar vind het toch wel leuk voor je.

  • 12 Maart 2010 - 20:40

    Petra:

    Hoi Esther, wat stoer wat jij allemaal meemaakt. Clemens was ook altijd zeer enthousiast op zijn reizen naar Afghanistan. Dan zie in het echt waar het allemaal voor nodig is en dat er jullie werk er echt toe doen. Het jammere is dat hij nu het zonder jouw moet doen met spinnen. Hoop daarom dat je weer snel terug bent kan je hem weer een beetje helpen met spinnen, want je weer mannen kunnen heel veel wanneer er vrouwen in de buurt zijn. Veel succes nog met het wachten op een vliegtuig naar huis en een hele leuke thuiskomst. groetjes ook aan Nico. Zie je vast weer een keer in het winderige Den Helder (kan je toch beter in een zandbak zitten) En doe vooral voorzichtig en pas goed op jezelf en die mannen van je.

  • 13 Maart 2010 - 10:39

    Aad:

    Hoi Esther
    Wat een klasse die voltreffer Ik heb ooit in Oegstgeest de opmerking gemaakt tegen een marinier waar jullie stoppen gaan wij verder en dat zie je nu maar weer.Hij kon er wel om lachen.p.s het was wel een goede kennis van me
    groetjes en kijk uit

  • 14 Maart 2010 - 12:21

    Kapitein ;-) Marcel:

    Voor het eerst in het gebied en toch meteen die twee adjudanten onder de duim houden, haha.

    Respect!

  • 14 Maart 2010 - 20:53

    Peter :

    Wat top dat je hebt mogen schieten. Aangezien je misschien niet op mijn verjaardag aanwezig zal zijn, weet ik wel een kado voor volgend jaar... hmmm lastig te regelen denk ik. Wel te gek om een keer te doen. Heb je nog iets meegekregen van het gerommel in Kandahar? Werkse nog even en misschien toch tot de 21e!? Groetjes Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Afghanistan, Kandahar

Uitzending

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2010

Back home!

19 Maart 2010

Terug vlucht.

17 Maart 2010

De terug reis

15 Maart 2010

Laatste daagjes

11 Maart 2010

Terug op Kandahar!
Esther & Ruben

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 94528

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 17 November 2012

Bruiloft Matthijs & Yvette!

24 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Werkbezoek Caribisch Gebied

05 Maart 2011 - 02 April 2011

Werkzaamheden Caribisch Gebied

18 September 2010 - 14 November 2010

Rondreis Zuid Amerika

09 Februari 2010 - 19 Maart 2010

Uitzending

Landen bezocht: